azam 6 : puding laici


ni dessert berbuka hari kedua, puding laici dan blueberry cheese tart.
blueberry cheese tart tu ina beli dekat kawan, rupa tak segak tapi sedap
source: internet + beli

puding laici

Bahan:-
10 gm agar-agar serbuk/1 paket agar2 biasa (28 gm)
2 liter air
2 cawan gula-akak kurangkan ..guna dlm 1/2 cawan ajer
2 tin laici (asingkan airnya)
1 tin susu cair

Cara-Cara:-
1.Masak agar-agar hingga mendidih.Masukkan gula. Biar mendidih lagi. Tutup api. (jika guna agar-agar biasa, tapis dulu.)Masukkan air laici dan susu cair. Kacau rata.

2.Tuangkan dalam acuan samada loyang ataupun mangkuk2 kecil. Sejukkan sebentar.

3.Kemudian sejukkan dalam fridge.Hidangkan bersama buah laici yang telah diasingkan tadi.

Agar-agar ini memang sangat lembut seperti taufufa tu..kalau dalam bekas besar, skop aje dengan senduk bila nak makan

8 comments:

Nur Hawa Mohd Zin said...

awe penah makan kak...mmg sedap..laici mmg sedap

NuZuL said...

kalo nk ummpphhh lg hang tmbh 3 sudu tpg custard + 1 bj telur ayam. rase mcm puding2 skit..slmt mcuba;)

Adlina Husaini said...

awe, puding ni common rasanya n mudah dibuat

Adlina Husaini said...

wah chef mai dah..baek!!

Nur Hawa Mohd Zin said...

budak2 pun suka kak puding ni...hehe

Ena said...

ena jarang sangat buat puding tau ina.. tapi nak kena cuba juga la nanti.. heheh

Qaseh said...

hmm...nak try hari minggu ni la...buat juadah berbuka.

Ibu Ayra said...

wah, wah!!! nami...semenjak bulan posa nih rajin sungguh memasak no...

instagram adlinahomemadescrub


up