keputihan a.k.a vaginal discharge

KENAL PASTI KEPUTIHAN NORMAL

PUTIH:
Lelehan pekat,putih dan tidak menyebabkan kegatalan.Tapi jika sebaliknya itu menandakan jangkitan kulat.

JERNIH:

Ia petanda kamu sedang ''subur''.

JERNIH SERTA CAIR: 

Ia boleh berlaku pada waktu berbeza dalam kitar kesuburan,dan mungkin keluar lebih banyak selepas senaman berat.

KUNING ATAU HIJAU: 

Ia mungkin petanda jangkitan terutama jika ia pekat dan agak berketul seperti keju,selain berbau busuk.Elok lah berjumpa doktor segera untuk rawatan lanjut..

MERAH KEHITAMAN:

Boleh berlaku selepas haid,ia mungkin sisa darah haid.

''SPOTTING''/ LELEHAN MERAH: 

Ia mungkin berlaku disaat kamu sedang subur,ketika peringkat awal kehamilan,atau ketika kamu sedang dalam haid.Jika ia berlaku sepatutnya kamu haid-tapi ia tidak berlaku,maka kamu sebaiknya menjalani ujian kehamilan.

PERIHAL JANGKITAN KULAT

Hakikatnya setiap wanita sihat ''menyimpan'' sedikit kulat pada sekitar kawasan kemaluan. Begitupun,jika jumlahnya bertambah dari kadar sepatutnya,situasiakan berubah kepada jangkitan. Dan biasanya ia tiada kena mengena dgn si suami.
Antara puncanya termasukklah mengambil ubat antibiotik,hamil,kencing manis atau kesan terlalu panas hingga banyak berpeluh. Petanda jangkitan kulat? Antaranya ialah keputihan pekat,bengkak serta sakit pada sekitar rahim,gatal keterlaluan,dan kesakitan ketika seks berlansung.
Untuk merawatnya doktor akan mengambil contoh sel daripada kemaluan kamu untuk menentukan jenis kuman yang menyerang. Kemudain kamu mungkin akan diberi ubat untuk dimasukkan kedalam salur kemaluan. Ia berfungsi unntuk ''membersihkan '' kawasan terbabit.Tidak pun kamu mungkin akan diberi ubat makan..

JENIS JANGKITAN KULAT

Antara yang sering menyerang wanita muda ialah bacterial vaginosis (BV). Ia berpunca dapipada bakteria Gardenella Vaginalis . Antara tanda nya ialah lelehan kelabu atau kekuningan berbau hanyir yang lebih kuat selepas seks atau bila di basuh dengan sabun. Apapun ia boleh dirawat dengan antibiotik.

Selain itu bengkak pada alat sulit atau Bartholin cyst juga boleh dialami,iaitu bila berlaku pembengkakan setempat pada bahagian bawah bibir kemaluan.Pesakit mungkin tidak perasan kerana saiznya agak kecil. Ia boleh dikawal melalui pembedahan kecil untuk mengeluarkan cecair terkumpul pada kelenjar itu..

Sementara itu,trichomoniasis pula berlaku disebabkan oleh sejenis organisma yang digelar trichomonas vaginalis.Dan kamu boleh dijangkiti jika melakukan seks tanpa perlindungan bersama pasangan yang telah dijangkiti. Masalah ini perlu dirawat menggunakn antibiotik khusus. Selain lelehan kuning atau kekuningan (bagikes lebih serius), jangkitan ini turut menyebabkan bau hanyir dan rasa sakit serta gatal ketika buabg air kecil. Biasanya ketara selepas haid.

Chlamydia dan gonnorhea juga boleh memburukksn masalah keputihan..

Apapun semua masalah diatas boleh diatasi dengan pil atau suntikan antibiotik..


sumber:http://ms.shvoong.com

*** 
hari ni sembang pasal keputihan
gejala keputihan ni ialah perkara biasa untuk semua wanita
regularly self check is necessary

ina order kat mmbe ina
jamu dan
tongkat azimat

nanti dah dapat ina citer pasal dua benda tu yer
secara asasnya
kedua-duanya untuk  kesihatan wanita secara dalaman
kecantikan luaran
dan kesejahteraan rumahtangga

yang paling best
mesra dengan poket kita 
^_^


20 comments:

Anje a.k.a Mama_Balqis said...

good info for sharing...tq adlina...macam mana bisnes maju ke???mesti masyuk kan

Ena said...

heheh..

baru semalam bace pasal masalah nie.. dah masuk lam draf tapi tak buat n3 lagi.. alih2 dah kuar kat sini.. so, ok la.. ena tak yah la publish lagi.. bezanya ena punyer takde gambor jekk.. heheh

ye la kan.. harus jaga utk kesejahteraan kesihatan dan rumahtangga..

cepat la share apa yg azimat tu.. heheh..

Lady of Leisure said...

apa yg kita makan pun mainkan peranan juga kan.. contohnya timun... nasib baik lady memang tak suka timun hehe

smms said...

suka info yang baguih ni .. tq

Queen said...

owh..rupanya...subur ya..owh...ni kene bgtau yabang nieyh..thanks for the info..yippee

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Kekdng mmg x selesa dgn keputihan nie..

Nia said...

good info dear! seriously!

Ili said...

award for u..sila visit my blog utk terima award :)

Adlina Husaini said...

anje, alhamdulillah..cuma ada kekangan masa sikit sekarang ni..

Adlina Husaini said...

ena, ala tak pe kalau nak post jugak ^_^

nanti dah dpt barang ina citer k

Adlina Husaini said...

owh timun pun tak leh eh lady..

Adlina Husaini said...

welcome mama qk ^_^

Adlina Husaini said...

queen, ha apa lagi.cepat2 mulakan operasi ^_^

Adlina Husaini said...

betui tu lily..sgt tak selesa

Adlina Husaini said...

nia, thanks ^_^

Adlina Husaini said...

ili, tq so much ^_^

rATu kEBaYA said...

good info, baru faham dgn detail ttg keputihan ni.. tq

mamamiera said...

aii darlink lame x dgr crite..
gud info.. bujang nye sihatsihat ye..

Adlina Husaini said...

cik ratu, ina pun sebelum ni ngak ngerti hihi

Adlina Husaini said...

mamamiera, lama betul kita tak 'jumpa'

instagram adlinahomemadescrub


up