Buat 10 perkara ini maka allah ampunkan dosa-dosa

Abdullah Ibn Abbas r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda kepada Sayidina Abbas bin Abdul Mutalib ra:

wahai abbas, wahai bapa saudaraku, mahukan aku berikan kepadamu sesuatu? mahukah aku berikan kepadamu sesuatu yang kamu boleh mengambil manfaat daripadanya? mahukan aku memberitahu kepada kamu sesuatu?

mahukan aku memberitahu kepada kamu sepuluh perkara yang jika kamu lakukan perkara itu maka allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu. dosa-dosa yang dahulu dan dosa-dosa yang kemudian, dosa-dosa yang baru dan dosa-dosa yang lama, dosa-dosa yang dilakukan dengan tidak sengaja atau dosa-dosa yang dilakukan dengan sengaja, dosa-dosa kecil atau dosa-dosa besar dan dosa-dosa yang dihadapan khalayak ramai (semua dosa tersebut akan diampunkan)

iaitu hendaklah engkau KERJAKAN SOLAT EMPAT RAKAAT (dengan niat solat tasbih) dan pada setiap rakaat dibaca alfatihah dan surah. Setelah selesai membaca surah pada rakaat pertama ketika engkau masih berdiri bacalah SUBHANALLAH WALHAMDULILLAH WALAILAHAILLALAHU WALLAHU AKBAR sebanyak lima belas kali.

kemudian dalam rukuk 10x
sesudah rukuk 10x
semasa sujud pertama 10x
semasa duduk antara dua sujud 10x
semasa sujud kedua 10x (sambil duduk sebelum bangun untuk rakaat kedua)
ini berjumlah 75x dilakukan sedemikian dalam empat rakaat

jika mampu kerjakanlah solat ini sekali setiap hari, jika tidak maka sekali setiap jumaat, atau sebulan sekali, jika tidak setahun sekali. Sekiranya ini pun tidak dapat maka kerjakanlah sekurang kurangnya sekali seumur hidup 

Bab 40
Buku mudahnya menjemput rezeki
adlina 016 - 4614667
RM18 (versi penuh)


0 comments:

instagram adlinahomemadescrub


up