cukur rambut!!

Aisy bercukur masa umurnya 14 hari..kalu ikut plan mummy, mummy nak wat grand2 gitew hihihi ala2 ada pelamin kecik n bunga telur segala..tp tok ma insist nak wat awal, katanya hari ke-7 sepatutnya sunat bercukur,cuma terlewat sebab masa tu mummy still not well..mummy kan cser, tak bersalin normal..lambat la sket nak recover..


so kat bwh ni pic yg sempat mummy upload tuk tatapan aisy bila besar nanti..





tok bidan tengah dok prepare stuff







aisy kena bungkus ihhi







relax je..mummy pulak yg risau takut luka





aiseymen..dah dogol sebelah









sebelah belakang pulak







ish ada ke patut dia guna gunting jee nak potong kuku aisy, seb bek pro

before

after,nyenyak aisy tdo..lega ek ringan kepala :)



Adalah menjadi tanggungjawab bapa untuk mencukur rambut anaknya pada hari ke tujuh (dibotakkan) sama ada dilakukan olehnya sendiri atau orang lain.

Antara hikmah bercukur rambut adalah :

  • Hikmah kesihatan.
    Dengan membuang, mencukur rambut anak yang baru lahir akan terbuka semua lubang rambutnya yang mungkin akan mengukuhkan pancaindera penglihatan, pernafasan dan pendengaran.


  • Hikmah kemasyarakatan.
    Dapat bersedekah dengan emas atau perak seberat timbangan rambutnya. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan dari Anas bin Malik r.s. ia berkata :
    · Maksudnya : “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah menyuruh supaya mencukur rambut cucunya Saidina Hassan dan Hussin r.a. pada hari ketujuh dan disedekahkan berat timbangan rambutnya dengan nilai perak”.
    Riwayat At-Tirmizi dan Abu Daud


  • Khurafat yang perlu ditinggalkan.
    Mencukur bahagian-bahagian tertentu daripada kepala sebagaimana yang banyak dilakukan sekarang, kerana ini termasuk dalam perkara yang dilarang keras oleh Rasulullah s.a.w. sebagaimana maksud hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.
    Menggunakan buah kelapa dan segala macam campuran seperti garam dan bunga kerana amalan ini diambil dari budaya Hindu. Rasulullah bersabda :
    · Maksudnya : “Barangsiapa yang menyerupai (meniru apa sahaja perkara-perkara yang bertentangan dengan syariat Islam) dengan sesuatu kaum (yang bukan Islam) maka ia tergolong daripada mereka”.


ALHAMDULILLAH..SEMPURNA SUDAH..


















0 comments:

instagram adlinahomemadescrub


up